Search This Blog

Sunday, October 18, 2009

Adakah kita bersyukur??

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Allah yang menciptakankamu (dari yang tiada kepada ada), dan mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati(untuk kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur". (Al-Mulk : 23)

Hakikat bahawa Allah Taala yang menciptakan manusia merupakan hakikat yang mendesak akal manusia dan kekukuhannay terbukti sukat digugat. Manusia, merupakan makhluk yang paling mulia, berilmu dan berupaya berbanding makhluk yang lain. Akan tetapi ia tidak mencipta diri sendiri. oleh sebab itu tudak dapat dinafikan bahawa wujud di sana pihak yang lebih mulia, lebih berilmu dan lebih berupaya berbanding manusia, yang telah mencipta manusia. Tiada jalan kecuali mengakui adanya Pencipta...

Al-Quran menyebut hakikat ini untuk mengingatkan tentang medium pengetahuan yang dibekalkan oleh Allah untuk manusia..."dan mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati".. dan apa pula balasan manusia terhadap nikmat-nikmat ini; nikmat diciptakan, nikmat pendengaran , penglihatan dan hati: "amatlah sedikit kamu bersyukur"

Penglihatan dan pendengaran merupakan dua ciptaan yang ajaib, yang mempunyai ciri-ciri yang menakjubkan. mata yang dikurniakan untuk kita melihat alam ciptaanNya, kebesaranNya dan telinga diberi untuk kita mendengar. Hati pula, yang diungkap dalam Al-Quran sebagai kekuatan untuk memahami dan mengetahui, merupakan ciptaan yang paling menakjubkan dan pelik. Sehingga sekarang tidak banayak yang diketahui tentangnya. Ia adalah rahsia AllahTaal didalam makhlukNya yang unik ini. Dengan segala kurniaan hebat yang dianugerahkan kepada manusia untuk memikul amanah yang besar itu, manusia tetap tidak bersyukur: " amatlah sedikit kamu bersyukur"...satu hakikat yang amat memalukan bila diingati.

Sejauh mana kita menyatakan rasa syukur terhadap kurniaan Allah? ungkaplah kalimah "Alhamdulillah.." Gunakanlah nikmat yang diberi ini sebaik-baiknya dan ke jalanNYA..

mata : melihat kebesaran ciptaanNYA.
telinga : mendengar kalimah2 suci
mulut : mengungkapkan kalimah syukur..
tangan : melakukan amal jariah ke jalanNYA
kaki : melangkah ke jalan yang diredhaiNYA
hati: menyatakan rasa syukur terhadap kurniaanNYA..

Terlalu banyak cara yang boleh kita tunjukkan rasa syukur terhadap kuniaan Allah..Namun semuanya terletak pada diri sendiri.

1 comment:

  1. Bersyukur nikmatnya dengan melakukan suruhan dan menjauhi larangannya..

    Mge diberi kekuatan,
    Tg

    ReplyDelete