Search This Blog

Saturday, October 3, 2009

Bukan sekadar mengajar...


Tinggal lebih kurang sebulan lagi untukku habiskan praktikal sebagai seorang guru pelatih.
selepas ini saya akan melangkah ke alam pekerjaan..insyaAllah
sebagai seorang guru.
Sepanjang menjalani praktikal di sekolah,
banyak suka dan duka.


Baru ku sedar bahawa sangat sukar untuk menjadi seorang guru yang berdedikasi dan komited pada tugasnya. Semua ini membuatkanku mengimbau kembali kenangan ketika diri ini masih kecil dan bersekolah.Betapa sukarnya guru-guru mendidikku sehingga menjadi seperti sekarang. Kini, saya pula bakal menjadi seorang guru. Saya bukan sekadar mahu mengajar tapi mendidik generasi baru agar menjadi generasi yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

Bagiku, sifat dan perlakuan itu lebih penting dalam membentuk diri sendiri. Bukan semata-mata pada sejauh mana tahap pencapaian seseorang itu. Jika seseorang itu berpelajaran tinggi namun kelakuaannya tidak baik..ianya sia-sia.


Namun...bagaimanakah untuk menerapkan nilai-nilai murni dalam setiap pembelajaran? Bagaimanakah untukku mendidik anak-anak yang akan menjadi tonggak harapan bangsa dan agama?Bagaimana untuk membentuk anak-anak agar menjadi generasi rabbani yang cinta pada Allah?


Ya Allah..berikanlah aku kekuatan dan ketabahan dalam mendidik anak-anak ini..

Harap sahabat-sahabat dapat berkongsi pendapat dgn saya.

Sekian,

Bakal pendidik

Nur zhafirah


No comments:

Post a Comment